
Aansluitend op de twee cursussen vormleer – die grotendeels vormen in de klassieke stijl betroffen – volgt nu een cursus over canon en fuga in de klassieke stijl. Wanneer de klassieke stijl tegenover de barok wordt geplaatst, kun je vaak lezen dat barokke muziek als polyfoon, de klassieke stijk daarentegen als homofoon wordt gekwalificeerd. Algemeen gesproken klopt dit wel, maar het is niet zo dat contrapunt in het klassieke tijdvak niet voorkomt. Joseph Haydn beheerste het oude contrapunt bijzonder goed, zoals hij in zijn strijkkwartetten op.20 (1772) demonstreerde. Mozart rekende de ontdekking van de muziek van Johann Sebastian Bach tot de grootste muzikale belevenissen in zijn leven en begon in zijn Weense jaren steeds polyfoner te schrijven. Beethoven is in zijn studententijd grondig getraind in het contrapunt, maar kreeg er pas in het laatste decennium werkelijk belangstelling voor en ging in zijn late werk op geheel eigen wijze met contrapunt om.
Aangezien in de cursussen fuga-analyse de bespreking van de canon buiten beschouwing moest blijven, zal in deze cursus eerst aan de hand van Bachs Goldberg Variaties (BWV 988) een inleiding tot canontechnieken worden geboden. Van hieruit zal een keur aan canons en fuga’s van Haydn, Mozart en Beethoven worden bestudeerd, waarbij de aandacht in het bijzonder zal uitgaan naar de overeenkomsten en verschillen met de barokke stijl.
Locatie en tijd
Amsterdam. 10 dinsdagochtenden, van 10.30 uur tot 13.00. Precieze data volgen.