Spoken concert introductions for concerts of the Netherlands Symphony Orchestra (Orkest van het Oosten) with two or three works on the programme (since 2005), as well as a myriad of short written cd- and dvd-reviews for Luister (since 1998), Nederlands Dagblad (since 1997) and DVD-Plus (since 2001) are not included.
2020
Vijftig tinten duisternis [‘Fifty Shades in Darkness’; about Mahler’s Symphony no.7]. In: DeKlank 7/3 Februari-March 2020, pp.42-44
Nelsons verrassend in Wenen [‘Nelsons surprising in Vienna’; Vienna New Year’s Concert 2020]. In: Nederlands Dagblad, January 2, 2020.
2019
Die Frau ohne Schatten: een ode aan het leven [The Women without shadow: an ode to life]. In: Epoque no.6, December 2019, p.60-65.
Prometheus als belichaming van de geniale kunstenaar [Prometheus as the embodiment of the genius artist; review of Verena Krieger, Was ist ein Künstler? Genie – Heilbringer – Antikünstler]. In: Sjofar 463, December 2019
Josef Pieper: contemplatie is de voedingsbodem van kunst [ Josef Pieper: Contemplation is the matrix of art; review Joseph Pieper, Only the Lover Sings: Art and Contemplation]. In: Sjofar 462, September 2019
Hunkeren naar een muzikale messias [Craving for a musical messiah; review Rebecca Mitchell, Nietzsche’s Orphans. Music, Metaphysics, and the Twilight of the Russian Empire]. In: Sjofar 461, June 2019
Anticiperen op de nieuwe schepping [Anticipating on the new creation; review of Jeremy Begbie, Redeeming Transcendence in the Arts]. In: Sjofar 460, March 2019.
Thielemann overtuigt in Weens nieuwjaarsconcert [Thielemann is convincing in Vienna New Year’s Concert; Vienna New Year’s Concert 2019]. In: Nederlands Dagblad, January 2, 2019.
2018
Medtners protest tegen onverteerbaar relativisme [Medtner’s protest against undigestable relativism; on Medtner’s Muza i Moda (The Muse and the Fashion)]. In: Sjofar 459, December 2018.
Twee eeuwen Duitse muziekreligie [Two centuries of German religion of music; review of Helmut Loos, E-Musik – Kunstreligion der Moderne. Beethoven und andere Götter]. In: Sjofar 458, September 2018.
Christus, cultuur en kunst [Christ, culture and art; on H. Richard Niebuhr, Christ and Culture]. In: Sjofar 457, June 2018.
Egodocument naar aanleiding van Bach [Egodocument following upon Bach; review of Maarten ’t Hart, Johann Sebastian Bach]. In: Reformatorisch Dagblad, May 12, 2018.
Bekende samenklanken in een onbekende volgorde [Familiar chords in an unfamiliar order; on Claude Debussy]. In: Sjofar 456, March 2018.
Schoonheid aan de buitenkant [Beauty at the outside; Vienna New Year’s Concert 2018]. In: Nederlands Dagblad, January 2, 2018.
Lectures and presentations
Concert presentation on Buxtehude, Jesu, meines Lebens Leben and Herzlich lieb habe ich dich, o Herr. Concert by the Vocaal Ensemble Rijssen, conducted by Jan Geert Heuvelman, and The Utrecht Company of Music; Rijssen, Dionysiuskerk, October 6, 2018.
Impressionism in music. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2018, Tokaj (Hungary), August 6, 2018
Who is the Hero in Beethoven’s Third Symphony? Lecture at the Crescendo Summer Institute 2018, Tokaj (Hungary), August 2, 2018 (in cooperation with pianist Polina Kulikova-Tosuner)
Greatness and Limitations. John Calvin’s Theology of the Arts. Lecture at the Sostenuto Conference, Tokaj (Hungary), July 29, 2018.
Bladeren in de bijbel van Bach [Turning pages in Bach’s Bible]. Lecture at the occasion of the publication of the facsimile of Bach’s copy of the Calov Bible Commentary. Boekhandel Blankevoort, Amstelveen, May 23, 2018.
Bladeren in de bijbel van Bach. [Turning pages in Bach’s Bible]. Lecture at the occasion of the publication of the facsimile of Bach’s copy of the Calov Bible Commentary. Industrieele Groote Club, Amsterdam, May 17, 2018.
Bladeren in de bijbel van Bach. [Turning pages in Bach’s Bible]. Lecture at the occasion of the publication of the facsimile of Bach’s copy of the Calov Bible Commentary, in cooperation with Boekhandel Goedhart, Zwolle. Zwolle, Dominicanenklooster, March 13, 2018.
2017
Christelijke spiritualiteit in de concertzaal [Christian Spirituality in the Concert Hall]. In: Handelingen. Tijdschrift voor praktische theologie en religiewetenschap (2017/4 (‘Con Spirito – geen geloof zonder muziek’), pp.35-42.
Luthers hartstochtelijke liefde voor muziek [Luther’s Ardent Love for Music]. In: Sjofar 455, December 2017.
Hoop op hemelse interventie [Hope for heavenly intervention; om Rakhmaninov’s Symphonic Dances]. In: DeKlank 5/1, September-November 2017, pp.62-65.
Gedachtestof over kunst voor theologen [Food for Thought about Art for Theologians; on Jean Calvin’s Theology of the Arts]. In: Sjofar 454, September 2017.
‘De kunstenaar moet gewoon een goede handwerker zijn’ [‘The Artist Just Has To Be a Good Craftsman’; on Jacques Maritain, L’Art et Scholastique]. In: Sjofar 453, June 2017.
‘Het programma zal voor allen een raadsel blijven’ [‘The program will remain a riddle for everyone’; on Čajkovskij’s Symphony No.6] In: DeKlank, April-June 2017, pp.158-160.
Het kernprobleem van de Europese kunst is religieuze ontworteling [The essential problem of European art is the loss of its religious roots; on Lev Tolstoj’s What is Art?]. In: Sjofar 452, March 2017.
Lichtgewicht nieuwjaarsconcert in Wenen [Vienna New Year’s Concert 2017]. In: Nederlands Dagblad, January, 2, 2017.
Lectures and presentations
Concert presentation on Telemann, Herr, wir liegen für dir mit unserm Gebet (TVWV 1: 781), So ziehet nun an als die Auserwählten Gottes (TVWV 1: 1390), Ein feste Burg ist unser Gott (TVWV 8: 7) and Es woll uns gnädig sein (TVWV 1:544). Concert by Vocaal Ensemble Rijssen, conducted by Jan Geert Heuvelman; Holten, Dorpskerk, October 7, 2017.
Problems and rumours around Tchaikovsky’s best work [on Čajkovskij scholarship and interpretations of Čajkovskij’s Symphony No.6 therein]. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2017, Tokaj (Hungary), August 1, 2017 (in cooperation with pianist Polina Kulikova-Tosuner).
Biblical Allusions in Monteverdi’s Orfeo. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2017, Tokaj (Hungary), July 25, 2017.
2016
‘Muziek openbaart de kern van het christendom’ [‘Music Reveals the Essence of Christianity’; on Richard Wagner’s Religion and Art]. In: Sjofar 451, December 2016.
Als kleine jongens groot worden [When little boys mature; on Čajkovskij’s Piano Concerto No.1]. In: DeKlank, September-November 2016.
De belichaming van de ideale muziekdocent [The Embodiment of the Ideal Music Teacher; on Leopold Mozart]. In: Sjofar 450, September 2016.
In de greep van behoeftigheid [In the Grip of Neediness; on Milos Forman’s film Amadeus]. In: Sjofar 449, June 2016.
Waarom Tsjaikovski bewondering verdient [Why Čajkovskij deserves admiration]. In: Sjofar 448, March 2016.
Nieuwjaarsconcert van aandoenlijke frisheid [A deliciously fresh New Year’s Concert; Vienna New Year’s Concert 2016]. In: Nederlands Dagblad, January, 2, 2016.
Lectures and Presentations
Concert presentation on Kuhnau, Gott, sei mir gnädig and J.S. Bach, Aus der Tiefen rufe ich Herr zu dir (BWV 131). Concert by Vocaal Ensemble Rijssen, conducted by Jan Geert Heuvelman, Holten, Dorpskerk. September 24, 2016.
Rakhmaninov’s All-Night-Vigil. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2016, Tokaj (Hungary), August 1, 2016 (in cooperation with pianist Áron Demeter and the choir of the Crescendo Summer Instutute)
2015
Eduard Strauss’ bezoek aan een ovenbouwer. [Eduard Strauss’ visit to an oven builder]. In: Sjofar 447, December 2015.
Bachs studiebijbel straks beschikbaar voor iedereen [Bach’s Study Bible in short available for everyone]. In: Sjofar 446, September 2015.
Arvo Pärt 80 jaar: Beklemmende psalm-op-hele-noten [Arvo Pärt’s 80th birthday: Oppressive psalm in whole notes]. In: Nederlands Dagblad, September 4, 2015.
De verstilling in de muziek van Arvo Pärt [Stillness in the music of Arvo Pärt]. In: Sjofar 445, June 2015.
Bach in de handen van Mendelssohn [Bach in Mendelssohn’s hands; about Mendelssohn’s arrangement of Bach’s St. Matthew Passion]. In: Nederlands Dagblad, March 27, 2015.
Koorgebed aan de vooravond van de revolutie [Choral prayer at the brink of the revolution; on Rakhmaninov’s All-Night-Vigil]. In: Sjofar 444, March 2015.
Liefde voor de oude kerkelijke melodieën [Love for the old church melodies; on Rakhmaninov’s All-Night-Vigil]. In: Nederlands Dagblad, March 6, 2015.
‘Denk klein van jezelf en groot van God’ [‘Think small about yourself and great of God’; Interview with Herbert Blomstedt] In: Nederlands Dagblad, February 13, 2015.
Wiener Philharmoniker kent continuïteit [Vienna Philharmonic knows continuity; Vienna New Year’s Concert 2015]. In: Nederlands Dagblad, January 2, 2015.
Lectures and presentations
Concert presentation Bachs Actus Tragicus en de Sterbekunst in de barok [Bach’s Actus Tragicus and the Art of Dying in the Baroque Era]. Concert by Vocaal Ensemble Rijssen, conducted by Jan Geert Heuvelman; Holten, Dorpskerk, October 17, 2015.
Concert presentation De Heilige Geest in het werk van J.S. Bach [The Holy Spirit in the work of J.S. Bach]. Concert by Vokaal Ensemble Magnificat, conducted by Margreeth Verboom; Kampen, Bovenkerk, October 3, 2015.
Turning pages in Bach’s Bible. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2015, Tokaj (Hungary), July 30, 2015. (in cooperation with pianist Dominika Blatt).
2014
De afscheidsmuziek van Richard Strauss [The Farewell Music of Richard Strauss]. In: Sjofar 443, December 2014.
Opgenomen in de hemelse vreugdedans [Taken Up in the Heavenly Dance of Joy; Bach: Christmas Oratorio]. In: Programm booklet NTR Zaterdagmatinee, December 13, 2014, pp.3-8.
Tsjaikovski’s geduld met een rare snuiter [Čajkovskij’s patience with a strange fellow; on Čajkovskij’s Manfred Symphony]. In: DeKlank September-November 2014, pp.54-59.
Een muzikale oproep tot boetedoening [A musical call for repentence; on Bach’s music for the 10th Sunday after Trinity]. In: Nederlands Dagblad, August 29, 2014.
Spelen op Mozarts fortepiano [Playing on Mozart’s fortepiano]. In: Nederlands Dagblad, May 30, 2014.
De aristocratische zoon van Bach [The aristocratic son of Bach; on Carl Philip Emanuel Bach]. In: Nederlands Dagblad, March 7, 2014.
Dankgebed van een antichrist [Prayer of Thanksgiving from an antichrist; Richard Strauss, Eine Alpensinfonie]. In: Programm booklet NTR Zaterdagmatinee, March 1, 2014.
Sjostakovitsj’ respect voor de joden [Shostakovich’s respect for Jews]. In: Nederlands Dagblad, February 7, 2014.
Matthäus-Passion van voor en achter [St. Matthew Passion in surround recording; on René Jacobs’ recording of Bach’s St. Matthew Passion]. In: Nederlands Dagblad, January 10, 2014.
‘In de kerk word ik weer mijzelf’ [‘In church, I get back to myself’; Interview with Sunhae Im]. In: Nederlands Dagblad, January 3, 2014.
Barenboim wint ook in herhaling [Barenboim wins by succession; Vienna New Year’s Concert 2014]. In: Nederlands Dagblad, January 3, 2014.
Lectures and presentations
Bladeren in de bijbel van Bach. [Turning pages in Bach’s Bible]. Lecture on the Calov Bible Commentary at the Bachdag Amersfoort, October 11, 2014.
Bach in Cöthen. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2014, Tokaj (Hungary), August 5, 2014 (in cooperation with cellist Steuart Pincombe and lutist Bill Buchanan).
Articulating the Heart of the Christian Faith: the Symbolum Nicenum of Bach’s B Minor Mass and St. Augustine’s De Trinitate. Lecture at the symposium ‘Denominational Boundaries and Sacred Music’ at Hope University, Liverpool, UK, June 23, 2014.
2013
Over engelenzang, een open sollicitatie en oude muziek [About the song of angels, an open application and ancient music; on Bach’s Mass in B Minor]. In: Programm booklet NTR Zaterdagmatinee, November 2, 2013, pp.3-7.
De anderen weet ik waar ik sta [The others know where I am; interview with Matthew O’Donovan, Stile Antico]. In: Nederlands Dagblad, August 29, 2013.
Orkestraties met grote gevolgen [Orchestrations with huge consequences; on Arbos’ orchestrations of movements from Albéniz’ Iberia]. In: Nederlands Dagblad, August 16, 2013.
Alsof je van de hemel naar de aarde kijkt [As if you look from heaven to the earth; on Mozart’s Clarinet Concerto]. In: Nederlands Dagblad, August 2, 2013.
Rachmaninovs augustijnse pianosonate [Rakhmaninov’s Augustinian Piano Sonata; on Rakhmaninov’s Piano Sonata No.1]. In: Nederlands Dagblad, April 12, 2013.
Hoe Mozart Bach ontdekte [How Mozart discovered Bach; on Mozart’s string arrangements of fugues from Bach’s Well-Tempered Clavier]. In: Nederlands Dagblad, January 25, 2013.
Een concert waar veel mis kon gaan [A concert with a lot of risks; Vienna New Year’s Concert 2013]. In: Nederlands Dagblad, January 4, 2013.
Lectures and presentations
The sinner punished. Mozart’s opera Don Giovanni. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2013, Tokaj (Hungary), August 8, 2013.
The Muse and the Fashion. Nikolaj Medtner and his ‘defence of the foundations of the Art of Music’. Lecture at the Crescendo Summer Institute 2013, Tokaj (Hungary), August 2, 2013 (in cooperation with pianist Polina Kulikova-Tosuner and violinist Marie-Ève Poupart).
2012
Pianokunst voor fijnproevers [Pianistic art for connoisseurs; on the piano music by Nikolaj Medtner]. In: Nederlands Dagblad, August 31, 2012.
Opera: Parsifal met vraag- en uitroeptekens [Opera: Parsifal with question and exclamation marks; on the new production of Wagner’s Parsifal at the Nederlandse Opera]. In: Nederlands Dagblad, June 15, 2012.
Romantisering van het Oude Madrid [Romanticizing the Old Madrid; on Granados’ Goyescas]. In: Nederlands Dagblad, June 8, 2012.
Een prachtige Beethoven uit Overijssel [An excellent Beethoven from the province of Overijssel; on the Beethoven symphonies cycle from the Netherlands Symphony Orchestra]. In: Nederlands Dagblad, March 16, 2012.
Russische liturgische opera in Muziektheater [Russian liturgical opera in the Muziektheater; on the new production of Rimskij-Korsakov’s Legend of the Invisible City of Kitezh and the Maiden Fevronija at the Nederlandse Opera]. In: Nederlands Dagblad, February 17, 2012.
Symfonische trilogie in één concert [Symphonic trilogy in one concert; on Mozart’s Symphonies nos.39-41]. In: Nederlands Dagblad, January 27, 2012.
Mediaspektakel in driekwartsmaat [Mediashow in three quarter bar; Vienna New Year’s Concert 2012]. In: Nederlands Dagblad, January 5, 2012.
Lectures and presentations
Strenghtened by Faith. On the Life and Works of Manuel de Falla. Lecture at the Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hungary), August 6, 2012 (in cooperation with pianist Polina Kulikova-Tosuner).
2011
Nietzsche en de christelijke Parsifal [Nietzsche and the Christian Parsifal]. In: Nederlands Dagblad, November 18, 2011.
Spaanse straatmuziek voor strijkers [Spanish street music for strings; on Boccherini’s String quintets]. In: Nederlands Dagblad, November 11, 2011.
‘Nederland zou van Finland moeten leren’ [‘The Netherlands should learn from Finland’; on the Lahti Sibelius Festival 2011]. In: Nederlands Dagblad, November 4, 2011.
Voortzetting van Gods scheppingswerk [Continuation of God’s creational work; on Sofija Gubajdulina]. In: Nederlands Dagblad, October 21, 2011.
Hoogtepunten van een joueur d’espinette [Highlights from an espinette player; on Louis Couperin]. In: Nederlands Dagblad, September 9, 2011.
Beethoven als grappenmaker [Beethoven as joker]. In: Nederlands Dagblad, August 19, 2011.
De Mozart van de twintigste eeuw [The Mozart of the 20th century; on Korngold]. In: Nederlands Dagblad, August 5, 2011.
Synthese van oud en nieuw [A Synthesis of Old and New; on Bach’s St. John Passion]. In: Nederlands Dagblad, April 15, 2011.
Dankbaar opblikken naar de hemelse bruidegom [Thankfully looking up to the heavenly Bridegroom; on Buxtehude’s Membra Jesu nostri]. In: Nederlands Dagblad, April, 15 2011.
De muzikale paus van Europa [The musical pope of Europe; on the Liszt Conference in Utrecht, April 2, 2011]. In: Nederlands Dagblad, April 8, 2011.
Idee tegenover vorm [Idea against Form; on Schoenberg’s Moses und Aron]. In: Nederlands Dagblad, April 8, 2011.
Complete tijdloze Zauberflöte [Complete timeless Magic Flute; on René Jacobs’ recording of Mozart’s The Magic Flute]. In: Nederlands Dagblad, March 25, 2011.
Meesterwerk van de Meininger Bach [Masterwork of the Meiningen Bach, i.e. Johann Ludwig Bach]. In: Nederlands Dagblad, February 25, 2011.
Gogolesk zonder religieuze connotatie [Gogolian without religieus connotation; on Čajkovskij’s opera Čerevički, review of Opus Arte OA 0137 D). In: Nederlands Dagblad, January 21, 2011.
Lectures and presentations
Franz Liszt and Christianity. Lecture at the Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hungary), August 2, 2011 (in cooperation with pianist Polina Kulikova-Tosuner).
2010
Warm pleidooi voor Marco dall’Aquila [A warm pleading for Marco dall’Aquila]. In: Nederlands Dagblad, December 24, 2010.
Huiver voor vrouwelijke seksualiteit [Fear for female sexuality; on Szymanovski’s opera Król Roger; review of C Major 702808). In: Nederlands Dagblad, December 12, 2010.
De hemel op aarde [Heaven on Earth; on the Crescendo Summer Institute 2010]. In: Nederlands Dagblad, October 8, 2010.
Hoop op de opstanding [Musorgskij’s hope for resurrection from the dead; on Musorgskij’s Pictures at an Exhibition; review of RCO 09004]. In: Nederlands Dagblad, September 3, 2010.
Discussie over Dvořák [Discussion on Dvořák; review of several cd’s with Dvořák symphonies]. In: Nederlands Dagblad, July 30, 2010.
Kerkmuziek van een jong gestorven genie [Church music of an early demised genius; on Claudio Abbado’s recordings of Pergolesi church compositions]. In: Nederlands Dagblad, May 21, 2010.
Wat te denken van Mendelssohn’s ‘Walpurgisnacht’? [What to think of Mendelssohn’s Walpurgisnacht Cantata?]. In: Nederlands Dagblad, May 14, 2010.
Een kijkje in de keuken van de muziekwetenschap [A look into musicology; on Bach’s Der Geist hilft unser Schwachheit auf]. In: Nederlands Dagblad, April 30, 2010.
Dodelijk beledigd door medelijden [Deadly offended by pity; on Friedrich Nietzsche and Richard Wagner]. In: Nederlands Dagblad, April 9, 2010.
Daverende paasvreugde [Thundering Easter Joy; on Rimsky-Korsakov’s Russian Easter Festival Overture]. In: Nederlands Dagblad, April 2, 2010.
Melancholie in driekwartsmaat [Melancholy in three quarter bar; on Chopin’s waltzes; review of DG 477 8095]. In: Nederlands Dagblad, February 26, 2010.
‘Je moet vergeten dat er een partituur is’ [‘You should forget that there is a score’; Daniel Barenboim at the Nexus Institute]. In: Nederlands Dagblad, February 19, 2010.
De bijbaantjes van beroemde componisten [The secondary jobs of famous composers]. In: Nederlands Dagblad, January, 22 2010.
Lectures and presentations
To be obedient in happiness and sorrow. Johann Sebastian Bach’s Organ Prelude Vater unser im Himmelreich, BWV 682; Lecture at the Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hungary), August 4, 2010.
2009
Ontsnappen aan een verstikkende realiteit [Escaping from a suffocating reality; on Johann Strauss sr.]. In: Nederlands Dagblad, December 31, 2009.
Het moeilijkste pianoconcert? [The most difficult piano concerto?; on Beethoven’s Piano Concerto No.4; review of BIS SACD 1693]. In: Nederlands Dagblad, December 12, 2009.
Monument voor Sweelinck en de 16e eeuwse psalmencultuur [Monument for Sweelinck and the 16th century psalm culture; review of GES 922402]. In: Nederlands Dagblad, October 30, 2009.
Muziekfestival met christelijke boventonen [Music festival with Christian overtones; on Konvergencie in Bratislava, Slovakia]. In: Nederlands Dagblad, October 2, 2009.
Excentrieke kleinzoon ontsiert film over grootvader [Excentric grandson mars film on his grandfather; on Palmer’s film Rachmaninoff: The Harvest of Sorrow; review of TP-DVD 152]. In: Nederlands Dagblad, September 11, 2009.
Het geboortehuis van Cio-Cio-San, Minnie en Magda [The birth house of Cio-Cio San, Minnie and Magda; on Puccini’s villa in Torre del Lago, Italy]. In: Nederlands Dagblad, August 28, 2009.
De emancipatie van de cello [The Emancipation of the Cello; on Beethoven’s Cello Sonatas]. In: Nederlands Dagblad, June 19, 2009.
Eerherstel voor Nikolaj Roslavets [Rehabilitation for Nikolaj Roslavets; review of Hyperion CD 67637]. In: Nederlands Dagblad, June 5, 2009.
Geesteskracht en kwaliteitsbesef [Spiritual strength and sense of quality; on Phil Grabsky’s film on Beethoven]. In: Nederlands Dagblad, May 22, 2009.
Terug naar de oerervaring van de klank [Back of the basic experience of the sound; on Debussy’s Piano Preludes]. In: Nederlands Dagblad, April 24, 2009.
Het 18e eeuwse equivalent van ‘The Passion’ [The 18th century equivalent of ‘The Passion’; on Telemann’s Brockes-Passion]. In: Nederlands Dagblad, April 10, 2009.
Bijbelse metaforen voor politiek-maatschappelijke kwesties [Biblical metaphers for political and societal issues; on Händel’s oratorios]. In: Nederlands Dagblad, April 3, 2009.
Angstaanjagende lijdensgeschiedenis [Terryfying passion story; on Sofija Gubajdulina’s St. John Passion; review of Hänssler Classics CD 98.289]. In: Nederlands Dagblad, April 3, 2009.
Lichte muziek op topniveau [Light music of the highest level; on Čajkovskij’s Serenade for Strings; review of BIS SACD 1458]. In: Nederlands Dagblad, January 30, 2009.
‘Voortreffelijk, goede en trouwe slaaf’ [Well done, good and faithful servant’; on Bach’s Musical Offering; review of CC 72309]. In: Nederlands Dagblad, January 16, 2009.
Componeren in de schaduw van het Alhambra [Composing in the shadow of the Alhambra; on Falla’s house and the Centro Centural Manuel de Falla in Granada]. In: Nederlands Dagblad, January 2, 2009.
2008
Dankgebed van een antichrist [Prayer of thanksgiving of an antichrist; on Richard Strauss’ Alpine Symphony; review of RCO Live 08006]. In: Nederlands Dagblad, November 7, 2008.
De belichaming van de ideale muziekdocent [The embodiment of the ideal music teacher; on Leopold Mozart]. In: Nederlands Dagblad, December 5, 2008.
‘The Creation’ in opgewaardeerd Engels [‘The Creation’ in upgraded English; review of Archiv 477 7361]. In: Nederlands Dagblad, July 4, 2008.
Stravinsky als vijfde keuze [Stravinsky as fifth choice; on Stravinsky’s Firebird; review of RCO Live 08002]. In: Nederlands Dagblad, May 30, 2008.
Wij waren geen naziorkest [We were not a Nazi orchestra; on the Berliner Philharmoniker in 1933-45; review of Arthaus 101 453]. In: Nederlands Dagblad, May 2, 2008.
Engelenkoren in de lijdensweek [Choirs of angels in the Passion Week; on Grečaninov’s Strasnaja sedmica]. In: Nederlands Dagblad, March 21, 2008.
Het schoonheidsideaal van een onuitputtelijke Streber [The ideal of beauty of an indefatigable careerist; on Robert Dornhelm’s film Karajan, oder Die Schönheit wie ich sie sehe; review of DG 073 4392]. In: Nederlands Dagblad, April 11, 2008.
Mahlers liefdesverklaring aan een hysterica [Mahler’s love declaration to a hysterical woman; review of Hilmes’ biography on Alma Mahler]. In: Nederlands Dagblad, March 7, 2008.
De vier versies van Bachs Johannes-Passion [The four versions of Bach’s St. John Passion]. In: Nederlands Dagblad, February 1, 2008.
Eindeloos verlangen [Endless yearning; on Wagner’s Tristan und Isolde; review of DG 073 4321]. In: Nederlands Dagblad, January 25, 2008.
2007
De Weense danscultuur van Mozart tot Strauss [The Viennese dance culture from Mozart to Strauss; review of DG 073 4362]. In: Nederlands Dagblad, December 28, 2007.
Wandelen langs Beethovens symfonieën [Walking along Beethoven’s symphonies; on the Beethoven houses in Vienna; review of LSO Live 0598]. In: Nederlands Dagblad, November 2, 2007.
Zinderende opera en bleke balletmuziek [Thrilling opera and pale ballet music; on R. Strauss’ Salomé and Josephs Legende; review of DG 073 4339 and 073 4315. In: Nederlands Dagblad, October 5, 2007.
‘Uw inzettingen zijn mij tot snarenspel in het huis van mijn vreemdelingschap’ [Your ordinances; on Schütz’ Opus ultimum; review of HMC 901895.96]. In: Nederlands Dagblad, September 14, 2007.
Haydns voetstappen in Eisenstadt, Fertöd en Wenen [Haydn’s Footsteps in Eisenstadt, Fertöd and Vienna]. In: Nederlands Dagblad, August 18, 2007.
Zwart-witte kleurenfilms [Black and white films in colour; on the Soviet films of Šostakovič’ Čerëmuškij and Lady Macbeth of Mtsensk; review of Decca 074 3137 and 074 3138]. In: Nederlands Dagblad, June 29, 2007.
Besef van een oudere werkelijkheid [Awareness of an older reality; on several compositions based on Cervantes’ Don Quijote; review of DG 476 3094]. In: Nederlands Dagblad, June 6, 2007.
Zoeken naar Buxtehudes Abendmusik [The only preserved Abendmusik; on Buxtehude’s Wacht! Euch zum Streit gefasset macht]. In: Nederlands Dagblad, April 27, 2007.
De symfonie die de wereld veranderde [The symphony that changed the world; on Nick Dear’s and Simon Cella Jones’ film Eroica. The Day that changed Music Forever; review of OA 0908 D]. In: Nederlands Dagblad, March 30, 2007.
De geest van de Finse natuur [The spirit of Finnish nature; on the Sibelius houses in Hämeenlinna and Järvenpää, Finland; review of two Sibelius films by Christopher Nupen, Allegro Films A 05CN]. In: Nederlands Dagblad, March 23, 2007.
Elke vrouw heeft iets van Manon [Every woman has something of Manon; on Massenet’s Manon and Puccini’s Manon Lescaut; review of DG 073 4207 and 073 4241]. In: Nederlands Dagblad, February 16, 2007.
Godswonderen en modern cynisme [Divine miracles and modern cynism; on Wagner’s Lohengrin; review of EuroArts 2072028 and OA 0964 D]. In: Nederlands Dagblad, January 19, 2007.
2006
Bevroren tranen. Kanttekeningen bij Schuberts Winterreise [Frozen tears. Annotations at Schubert’s Winter Journey]. In: TALSTRA, EEP (ed.) 2006: Ongekend. Over eenzaamheid. Barneveld: Uitgeverij De Vuurbaak, 2006, pp.104-109.
Kerstfeesten die nooit meer vergeten mogen worden [Christmas celebrations that never should be forgotten anymore; dvd-review of the Christmas Matinees by the Concertgebouw Orchestra conducted by Bernard Haitink]. In: Nederlands Dagblad, December 22, 2006.
Amsterdamse ‘Ring’ optisch imposant [Amsterdam ‘Ring’ imposant optically; dvd-review on the production of Wagner’s Der Ring des Nibelungen at De Nederlandse Opera]. In: Nederlands Dagblad, December 15, 2006.
Lutherse missen bestaan niet [Lutheran masses do not exist; on Bach’s Missae breves; review of CC 72221, 72222 and SACC 72160]. In: Nederlands Dagblad, November 24, 2006.
Hoofdbrekens over Monteverdi’s Vespers [Racking one’s brains over Monteverdi’s Vespers; review of Archiv 477 6147]. In: Nederlands Dagblad, October 27, 2006.
Op zoek naar Mozart in Praag [Searching for Mozart in Prague; on Mozart sites in Prague, Mörike’s novella and three recordings of La clemenza di Tito]. In: Nederlands Dagblad, October 6, 2006.
‘Afwezigheid van orde is opstand tegen God’ [‘Absence of order is rebellion against God’; on Stravinsky’s Les Noces, Mass and Cantata; review of HMC 801913]. In: Nederlands Dagblad, September 8, 2006.
De eenzaamheid van de moderne mens [The Loneliness of Modern Man; on Schubert’s Winterreise and final piano sonatas; review of CC 72152, Hyperion CDJ 33051/53 and Philips 070 1139]. In: Nederlands Dagblad, July 7, 2006.
Bang voor nieuwe muziek [Afraid of new music; on Wagner’s Die Meistersinger von Nürnberg; review of DG 073 4160]. In: Nederlands Dagblad, June 16, 2006.
‘Schrijf me. Vergeet me niet’ [‘Write me. Do not forget me’; on Šostakovič’ correspondence with Isaak Glikman]. In: Nederlands Dagblad, April 28, 2006.
Mozarts geblazen opera [Mozart’s blown opera; on the Donaueschingen Harmoniemusik]. In: Nederlands Dagblad, April 7, 2006.
Nederlandse Mattheus-passie onaanvaardbaar [St. Matthew Passion in Dutch unacceptable; review of DG 476 9146]. In: Nederlands Dagblad, March 31, 2006.
Genie zonder gezicht [Genius without face; on Marc-Antoine Charpentier]. In: Nederlands Dagblad, March 10, 2006.
Mozarts Parijse debâcle [Mozart’s failure in Paris; review of HMC 901897]. In: Nederlands Dagblad, March 3, 2006.
Hoe een fluit een glimlach op je gezicht tovert [How a flute creates a smile on your face; on literature on Mozart’s opera The Magic Flute]. In: Nederlands Dagblad, February 10, 2006.
Via Mozart toevlucht zoeken bij God [Looking for refuge with God via Mozart; review of four Mozart publications]. In: Nederlands Dagblad, January 20, 2006.
Krijgt Alberich de ring toch…? [Does Alberich get the ring in the end?; on Harry Kupfer’s direction of Wagner’s Der Ring des Nibelungen in Barcelona; review of OA 091o-13 D]. In: Nederlands Dagblad, January 6, 2006.
2005
Zoeken naar het einde [Searching for the end; on R. Strauss’ Capriccio; review of TDK DVW-OPCAP. In: Nederlands Dagblad, December 16, 2005.
Vader en zoon in de kamer van de dood [Father and Son in the room of death; on the production of Verdi’s Don Carlo at the Amsterdam Muziektheater; review of OA 0932 D]. In: Nederlands Dagblad, December 9, 2005.
Puurheid van Baltische stemmen [The purity of Baltic voices; review of HMU 807311, 807331 and 807391]. In: Nederlands Dagblad, November 18, 2005.
Wie dit hoort, moet veranderen [Who hears this, has to change; on McMillan’s Seven Last Words from the Cross]. In: Nederlands Dagblad, November 4, 2005.
Sjostakovitsj’ protest tegen Russisch antisemitisme [Šostakovič’ protest against Russian antisemitism; on Šostakovič’ Symphony No.13]. In: Nederlands Dagblad, October 21, 2005.
Pärts spiritualiteit van de stilte [Pärt’s spirituality of silence; on Arvo Pärt]. In: Nederlands Dagblad, September 30, 2005.
Een spiraal van religieus geweld [A spiral of religious violence; on Halévy’s La Juive; review of DG 073 4001]. In: Nederlands Dagblad, September 16, 2005.
Lehnhoff wil van alle godsdienst af [Lehnhoff wants to get rid of all religion; review of dvd Opus Arte OA 0915 D]. In: Nederlands Dagblad, June 24, 2005.
Met een zaklamp op zoek naar Cristóbal de Morales [Searching for Cristóbal de Morales with a flash light; review of Glossa GDC 922001. In: Nederlands Dagblad, May 20, 2005.
De diepe melancholie van Richard Wagner [The deep melancholy of Richard Wagner; review of three recordings of Wagner’s Tristan und Isolde]. In: Nederlands Dagblad, April 22, 2005.
Veel van het mooiste is verborgen gebleven [Much of the most beautiful remained hidden; review of recordings by Carlos Kleiber and Sergiu Celibidache]. In: Nederlands Dagblad, January 28, 2005.
De stille bossen van Sibelius [The Silent Woods of Sibelius; on Sibelius’ villa in Järvenpää, Finland, and the Sibelius Museum in Turku, Finland]. In: Nederlands Dagblad, January 7, 2005.
2004
Muziek kan chaos en dood bezweren [Music can avert chaos and death; on Monteverdi’s, Landi’s and Gluck’s treatment of the Orpheus myth]. In: Nederlands Dagblad, December 17, 2004.
Kerkmuziek voor een omgestemde viool [Church music for a retuned violin; on Biber’s Rosary Sonatas and other pieces]. In: Nederlands Dagblad, November 26, 2004.
Voor alles een zuiver hart [Above all God a pure heart; on Taneyev’s cantata After Reading of a Psalm]. In: Nederlands Dagblad, November 12, 2004.
Paarden om nieuw Europa voort te trekken [Horses to pull the new Europe be pulled forward; on Rossini’s Il Viaggio a Reims] In: Nederlands Dagblad, November 5, 2004.
Messiaen wijst op de verheerlijkte Christus [Messiaen points at the glorified Christ; on Messiaen’s Éclairs sur l’au-delà; review of EMI 5 57788 2]. In: Nederlands Dagblad, October 22, 2004.
William Byrd rooms-katholiek componist aan protestants hof [William Byrd, a roman-catholic composer at a protestant court; review of GIMDP 901]. In: Nederlands Dagblad, October 15, 2004.
Van speelgoedeentjes tot serene stilte [From toy ducks to serene silence; review of Virgin Classics 5456302 and 5455012) In: Nederlands Dagblad, September 3, 2004.
Wereldpremière beëindigt Vivaldi’s kerkmuziek [World premiere concludes cd cycle with Vivaldi’s Church Music]. In: Nederlands Dagblad, August 6, 2004.
De minst begrepen mens van de wereld [The least understood person on the world; on Herbert von Karajan; review of Sony SVD 48420 and 45984]. In: Nederlands Dagblad, July 17, 2004.
Kerkgeschiedenis met Modest Musorgskij [Church history with Modest Musorgskij; on Musorgskij’s opera Khovanščina; review of Arthaus 100 310]. In: Nederlands Dagblad, July 14, 2004.
Liever tomatenkweker [Preferably a tomato grower; interview Bernhard Klee] In: Nederlands Dagblad, June 11, 2004.
Afscheid met Mahler [Farewell with Mahler; on Chailly’s final concert with the Royal Concertgebouw Orchestra as its chief conductor]. In: Nederlands Dagblad, June,11, 2004.
Händels ‘Saul’ was een politieke waarschuwing [Händel’s ‘Saul’ was a political warning; review of Archiv 474 510-2). In: Nederlands Dagblad, May 21, 2004.
De onvoltooide Jakobsladder van Arnold Schönberg [on Schönberg’s Der Jakobsleiter; review of HMC 801821]. In: Nederlands Dagblad, May 21, 2004 (attributed wrongly to the musical editorial board of the Nederlands Dagblad).
Haydns instrumentale lijdensmuziek voor Spanje [Haydn’s instrumental Passion music for Spain; review of DG 474 836-2 and BIS-CD-1325] In: Nederlands Dagblad, April 9, 2004.
Onvindbare melodieën van de trouvères [Untraceable melodies of the trouveres; review of HMU 907317]. In: Nederlands Dagblad, February 27, 2004.
Eresaluut aan Johann Strauss sr [Salute of honour to Johann Strauss sr; on the Vienna New Year’s Concert 2004]. In: Nederlands Dagblad, February 27, 2004.
Het voorbeeld van Hildegard [The example of Hildegard; on Hildegard von Bingen’s Ordo virtutum]. In: Nederlands Dagblad, January 16, 2004.
2003
De indringende, grillige Hector Berlioz [The penetrating, whimsical Hector Berlioz; review of several Berlioz releases]. In: Nederlands Dagblad, December 19, 2003.
Rijke kersttraditie in Cambridge [Rich Christmas tradition in Cambridge; review of OA 0815 D and OA 0834 D]. In: Nederlands Dagblad, November 28, 2003.
Charles Dickens gebroken leven vol geheimen [Charles Dickens broken life filled with secrets; review of OA 0876 D]. In: Nederlands Dagblad, November 28, 2003.
De diepzinnige oudoom van Bach [The profound great-uncle of Bach; on Johann Christoph Bach; review of HMC 901783.84]. In: Nederlands Dagblad, November 7, 2003.
Sibelius’ Oceaniden in drie versies [Sibelius’ Oceanids in three versions; review on BIS-CD-1445]. In: Nederlands Dagblad, September 26, 2003.
Aangedaan door schoonheid [Touched by beauty; on Sir John Tavener]. In: Nederlands Dagblad, September 5, 2003.
Opera Het sluwe vosje als tekenfilm [Opera The Cunning Little Vixen as cartoon; review of dvd Opus Arte OA 0839 D]. In: Nederlands Dagblad, July 4, 2003.
Missen voor de oude broodheer [Masses for the former boss; review of Philips 470 819-2, 470 286-2 and 470 297-2]. In: Nederlands Dagblad, May 23, 2003.
De zwanenzang van de romantische orkestmuziek [The Swan Song of the romantic orchestral music; on R. Strauss’ Alpine Symphony; review of Sony SVD 46400]. In: Nederlands Dagblad, May 2, 2003.
Een onbekende Opstandingssymfonie [An unknown Resurrection-Symphony; on Rubbra’s Symphony No.9; review of CHAN 9944(5)]. In: Nederlands Dagblad, April 11, 2003.
Matthäus-Passion met enkel solisten [St. Matthew Passion with only soloists; review on Archiv 474 200-2] In: Nederlands Dagblad, April 11, 2003.
Weens sprookje nog nooit zo mooi [Viennese fairy tale never as beautiful; On Vienna New Year’s Concert 2003]. In: Nederlands Dagblad, April 11, 2003.
Opofferende liefde [Sacrificing love; on Gluck’s Alceste; Philips 470 293-2; Arthaus 100 160]. In: Nederlands Dagblad, March 21, 2003.
Muziek voor kardinalen [Music for cardinals; review of Virgin Classics 5 45452 2 and 3 45495 2]. In: Nederlands Dagblad, February 28, 2003 (wrongly attributed to the musical editorial board of the Nederlands Dagblad).
De vader van de Estlandse muziek [The father of Estonian music; on Eduard Tubin; review of BIS-CD-1402/04]. In: Nederlands Dagblad, February 28, 2003.
Rariteiten van een guitige melodieënboer [Oddities of a funny melodywriter; review of Decca 470 298-2]. In: Nederlands Dagblad, February 7,2003.
Zestiende-eeuwse liedkunst van eigen bodem [16th century art song from Dutch soil; on Susato Musyck Boexckens]. In: Nederlands Dagblad, January 17, 2003.
2002
Oude kwaliteit in een nieuw jasje [Old quality in a new shape; on Mozart’s La clemenza di Tito]. In: Nederlands Dagblad, November 15, 2002.
Op bezoek bij papa Haydn [Paying a visit to papa Haydn; on Haydn locations in Vienna and Eisenstadt]. In: Nederlands Dagblad, June 7, 2002.
Hervorming in tweevoud [Twofold Reformation; review of recordings of the two versions of Gluck’s Orfeo ed Euridice]. In: Nederlands Dagblad, May 31, 2002.
De tango van Maxima [Maxima’s tango; on Piazzolla]. In: Nederlands Dagblad, February 15, 2002.
Het boek met zeven zegels [The book with seven seals; on Schmidt’s oratorio Das Buch mit sieben Siegeln]. In: Nederlands Dagblad, February 8, 2002.
Herodes’ lugubere verjaardagsfeest [Herod’s sinister birthday party; review of the production of Strauss’ Salomé at the Amsterdam Opera]. In: Nederlands Dagblad, January 18, 2002.
2001
Propjes schieten onder Karajan [Throwing pellets under Karajan; three recordings of Strauss’ Der Rosenkavalier conducted by Karajan]. In: Nederlands Dagblad, December 28, 2001.
Nieuwtestamentische salsa [New Testament salsa; review of Hänssler Classics 98.404 and 98.405). In: Nederlands Dagblad, November 23, 2001.
Ellende van de kleine mens [The misery of the little man; on Janáček’s Jenufa]. In: Nederlands Dagblad, September 28, 2001.
Zo vader, zo zoon? [Father like son?; on two recordings of R. Strauss Der Rosenkavalier, conducted by Erich and Carlos Kleiber]. In: Nederlands Dagblad, September 14, 2001.
Faust als wanhopige dertiger. [Faust as a desperate man in his thirties; review of Arthaus 100 003]. In: Nederlands Dagblad, June 22, 2001.
Hartmanns bijzondere symfonieën [Hartmanns’s remarkable symphonies; review of EMI 5569112]. In: Nederlands Dagblad, May 25, 2001.
Drie maal Von Karajan op dvd [Sony SVD 48421, 45986 and 46383]. In: Nederlands Dagblad, March 16, 2001.
Verdi-jaar brengt veel opera’s voort [review of Philips 462 613-2]. In: Nederlands Dagblad, March 9, 2001.
Gergiev biedt maf circus [Gergiev offers crazy circus; on Prokof’ev’s Love for the three oranges]. In: Nederlands Dagblad, February 16, 2001.
Harnoncourt walst aangenaam vanzelfsprekend [Harnoncourt waltzes pleasantly natural; on the Vienna New Year’s Concert 2001]. In: Nederlands Dagblad, February 2, 2001.
Jozef werd Richard Strauss echt te veel [Joseph was too much for Richard Strauss; on Strauss’ Josephs Legende]. In: Nederlands Dagblad, January 19, 2001.
2000
Vrije kerstvertelling met een laklaagje [Free Christmas story with a layer of varnish; on Berlioz’ L’Enfance du Christ; review of Decca 458 915-2]. In: Nederlands Dagblad, December 15, 2000.
Sibelius jaagt je de stuipen op het lijf [Sibelius scares one; review of EMI 5672992]. In: Nederlands Dagblad,December 1, 2000.
Paul McCreesh overtuigt [Paul McCreesh is convincing; review of Archiv 469 061-2]. In: Nederlands Dagblad, November 10, 2000.
Merlin is volbloed muziektheater [Merlin is full-blooded music theater; on Albéniz’ Merlin]. In: Nederlands Dagblad, October 20, 2000.
Rattle vertolkt Mahler heel goed [Rattle performs Mahler splendidly; review of EMI 5569722]. In: Nederlands Dagblad, September 22, 2000.
Haydn tintelend als de zomer [Haydn fresh as the summer; review of l’Oiseau lyre 466 941-2]. In: Nederlands Dagblad, September 15, 2000.
Celibidache stond zijn roem in de weg [Celibidache stood in the way of his fame; review of DG 445 471-2]. In: Nederlands Dagblad, September 15, 2000.
Frisse muziek bij een achterhaald verhaal [Fresh music with a dated story; on Prokof’ev’s Semën Kotko]. In: Nederlands Dagblad, September 1, 2000.
Chopin is geraffineerd simpel [Chopin is crafty simple; on Chopin’s Ballades]. In: Nederlands Dagblad, June 2, 2000.
Harmonia Mundi speelt voor Sinterklaas [Harmonia Mundi plays Santa Claus; review of HMX 2908070.73 and 2908078.83). In: Nederlands Dagblad, May 5, 2000.
Martins Golgotha draait indringend om Jezus [in Martin’s Golgotha, it is all about Jesus]. In: Nederlands Dagblad, April 21, 2o00.
Orpheus als Griekse zanger en Franse violist [Orpheus as Greek singer and French violinist; on Monteverdi’s L’Orfeo and Offenbach’s Orphée aux enfers] . In: Nederlands Dagblad, March 17, 2000.
Pappano begenadigd vertolker van Puccini’s werk [Pappano gifted interpreter of Puccini’s work; review of EMI 5565872]. In: Nederlands Dagblad, March 10, 2000.
Omstreden Strauss, omstreden opera [Controversial Strauss, controversial opera; on Strauss’ Friedenstag]. In: Nederlands Dagblad, March 10, 2000.
Met Simon Rattle door de details van Szymanovski [With Simon Rattle through the details of Szymanovski; on Szymanovski Król Roger]. In: Nederlands Dagblad, February 18, 2000.
Sober werk van Rimskij-Korsakov [Sober work by Rimskij-Korsakov; on Rimskij-Korsakov’s Legend of the Invisible City of Kitezh]. In: Nederlands Dagblad, February 11, 2000.
Nono’s muziek streng en ascetisch [Nono’s music austere and ascetic; on Nono’s No hay caminos hay que caminar]. In: Nederlands Dagblad, January 21, 2000.
1999
Mahler om sprakeloos van te worden [A Mahler that makes one speechless; review of the cd-release of the Christmas Matinee Concerts of the Concertgebouw Orchestra conducted by Bernard Haitink]. In: Nederlands Dagblad, October 29, 1999.
Het overvolle programma van Bach [The dense schedule of Bach; review of Wolff (ed.) De wereld van de Bach cantates Vol.2.]. In: Nederlands Dagblad, October 22, 1999.
Zomerse muziek op een ‘kostelijk liedje’ [Summerlike music on a ‘delicious song’; on Schubert’s Trout Quintet]. In: Nederlands Dagblad, October 15, 1999.
Kerkmuziek voor voetballende monniken [Church music for soccer playing monks; on Poulenc’s sacred choral music and his opera Dialogues des carmélites]. In: Nederlands Dagblad, September 24, 1999.
Hogwood haalt stof van Haydn [Hogwood dusts off Haydn; review of l’Oiseau lyre 460 776-2]. In: Nederlands Dagblad, September 24, 1999.
Stravinsky’s terugkeer naar de kerk [Stravinsky’s return to the church; on Stravinsky’s sacred choral music]. In: Nederlands Dagblad, September 10, 1999.
Richard Strauss in het spoor van Nietzsche [Richard Strauss following the trace of Nietzsche]. In: Nederlands Dagblad, September 3, 1999.
Een nieuwe kerk met muziek als een tempel [A new church with music like a temple; on Dufay’s Nuper rosarum flores]. In: Nederlands Dagblad, May 28, 1999 (wrongly attributed to colleague Mar van der Veer).
La Valse, dodendans van de 19e eeuw [La Valse, dance of death of the 19th century; on Ravel’s La Valse]. In: Nederlands Dagblad, May 9, 1999.
Muzikaal protest tegen Russisch antisemitisme [Musical protest against Russian antisemitism; on Shostakovich Symphony No.13]. In: Nederlands Dagblad, April 30, 1999.
Nieuwe Schone slaapster een festijn [New Sleeping Beauty a feast; review of DG 457 634-2]. In: Nederlands Dagblad, April 23, 1999.
Van pest en hoofse liefde [About pestilence and courtly love; on Machaut’s Le Jugement du Roi de Navarre]. In: Nederlands Dagblad, April 16, 1999.
Hoogtepunten van Haitink [Highlights of Haitink; review of Philips 462 942-2]. In: Nederlands Dagblad, April 16, 1999.
Gustave Holst kon ‘blijde finale’ niet uitstaan [Gustav Holst could not stand a ‘happy finale’; on Holst’s The Planets]. In: Nederlands Dagblad, April 9, 1999.
Wagners Parsifal. Een opera die benevelt als een narcoticum. [Wagner’s Parsifal, an opera that intoxicates like a narcotic]. In: Nederlands Dagblad, April 2, 1999.
Klokken van de wieg tot het graf [Bells from the cradle to the grave; on Rakhmaninov’s Kolokola]. In: Nederlands Dagblad, March 12, 1999.
Jarige Haitink dirigeert Sjostakovitsj [Birthday boy Haitink conducts Shostakovich]. In: Nederlands Dagblad, February 26, 1999.
Rusalka van grote klasse [Rusalka of excellent quality; review of Decca 460 568-2]. In: Nederlands Dagblad, February 5, 1999.
Carmen schopte tegen het zere been [Carmen touched on a sore spot; on Bizet’s Carmen]. In: Nederlands Dagblad, January 29, 1999.
Tsjaikovski’s gifdood is een mythe [Tchaikovsky’s death by poisoning is a myth]. In: Nederlands Dagblad, January 22, 1999.
1998
Weens oliebollenconcert viert vier jubilea [Vienna New Year’s Concert celebrates four anniversaries; on the Vienna New Year’s Concert 1999]. In: Nederlands Dagblad, December 18, 1998.
De mens is voor een tuin geschapen [Man is created for a garden; on Beethoven’s Pastorale symphony]. In: Nederlands Dagblad, December 11, 1998.
Zinderend drama in nieuwe Boris Godoenov [Electrifying drama in new Boris Godunov; review of Philips 462 230-2]. In: Nederlands Dagblad, December 4, 1998.
Een blokkendoos voor blazers [Building blocks for brass instruments; on Stravinsky’s Symphonies of Wind Instruments]. In: Nederlands Dagblad, November 27, 1998.
Homogeen, degelijk en sober. Het oratorium Christus van Franz Liszt [Homogenuous, solid and sober. The Oratorio Christus by Liszt]. In: Nederlands Dagblad, November 20, 1998.