In onderstaand overzicht is een grote hoeveelheid korte cd- en dvd-recensies voor Luister (1998-2008), Nederlands Dagblad (1997-2015) and DVD-Plus (2001-2004) niet opgenomen.
2023
Johann Adam Reinken, de Nederlandse leermeester van Bach. In: Sjofar 479, december 2023
Geliefd en verguisd. Sergej Rakhmaninov 150 jaar geleden geboren. In: Sjofar 478, september 2023
Canto Ostinato op vier rechtsnarige concertvleugels. In: Sjofar 477, juni 2023
2022
César Franck 200 jaar geleden geboren. In: Sjofar 475, december 2022
Spelen voor Gods aangezicht [over Das wohltemperirte Clavier I van Johann Sebastian Bach]. In: Sjofar 473, juni 2022
Schuberts ambivalente relatie met het christendom. In: Sjofar 472, maart 2022
2021
Het geloofsleven van Felix Mendelssohn Bartholdy. In: Sjofar 471, december 2021
De tranen van Igor Stravinsky. In: Sjofar 470, september 2021
Svadebka, het meest persoonlijke werk van Stravinsky. In: Sjofar 469, mei 2021
Was Stravinsky een christen? In: Sjofar 468, maart 2021
Nieuwjaarsconcert voor een lege zaal in Wenen [Weens Nieuwjaarsconcert 2021]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2021, p.18-19
2020
Beethoven en fake-news (2). In: Sjofar 467, december 2020
Beethoven en fake-news. In: Sjofar 466, september 2020
Ludwig van Beethoven: ‘Ik ben Bacchus’. In: Sjofar 464, maart 2020
Nelsons verrassend in Wenen [Weens Nieuwjaarsconcert 2020]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2020.
2019
Die Frau ohne Schatten: een ode aan het leven [over R.Strauss’ opera Die Frau ohne Schatten]. In: Epoque nr.6, december 2019, pp.60-65.
Thielemann overtuigt in Weens nieuwjaarsconcert [Weens nieuwjaarsconcert 2019]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2019.
2018
Olivier Messiaen, componist van de liefde. In: DeKlank, december 2018-januari 2019, p.28-30.
Medtners protest tegen onverteerbaar relativisme [over Medtners Muza i Moda (De muze en de mode)]. In: Sjofar 459, december 2018.
Christus, cultuur en kunst [over H. Richard Niebuhr, Christ and Culture]. In: Sjofar 457, juni 2018.
Bekende samenklanken in een onbekende volgorde [over Claude Debussy]. In: Sjofar 456, maart 2018.
Schoonheid aan de buitenkant [Weens nieuwjaarsconcert 2018]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2018.
2017
Christelijke spiritualiteit in de concertzaal. In: Handelingen. Tijdschrift voor praktische theologie en religiewetenschap (2017/4 (‘Con Spirito – geen geloof zonder muziek’), pp.35-42.
Luthers hartstochtelijke liefde voor muziek. In: Sjofar 455, december 2017.
Gedachtestof over kunst voor theologen [over Calvijns theologie van de kunsten]. In: Sjofar 454, september 2017.
‘De kunstenaar moet gewoon een goede handwerker zijn’ [over Jacques Maritains L’Art et Scholastique]. In: Sjofar 453, juni 2017.
Het kernprobleem van de Europese kunst is religieuze ontworteling [over Lev Tolstoj’s Wat is kunst?]. In: Sjofar 452, maart 2017.
Lichtgewicht nieuwjaarsconcert in Wenen [Weens nieuwjaarsconcert 2017]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2017.
2016
‘Muziek openbaart de kern van het christendom’ [over Richard Wagners Religion und Kunst]. In: Sjofar 451, december 2016.
Als kleine jongens groot worden [over Čajkovskij’s Pianoconcert nr.1]. In: DeKlank, september-november 2016.
De belichaming van de ideale muziekdocent [over Leopold Mozart]. In: Sjofar 450, september 2016.
In de greep van behoeftigheid [over Milos Forman’s film Amadeus]. In: Sjofar 449, juni 2016.
Waarom Tsjaikovski bewondering verdient. In: Sjofar 448, maart 2016.
Nieuwjaarsconcert van aandoenlijke frisheid [Weens nieuwjaarsconcert 2016]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2016.
2015
Eduard Strauss’ bezoek aan een ovenbouwer. In: Sjofar 447, december 2015.
Bachs studiebijbel straks beschikbaar voor iedereen. In: Sjofar 446, september 2015.
Arvo Pärt 80 jaar: Beklemmende psalm-op-hele-noten. In: Nederlands Dagblad, 4 september 2015.
De verstilling in de muziek van Arvo Pärt. In: Sjofar 445, juni 2015.
Bach in de handen van Mendelssohn. In: Nederlands Dagblad, 27 maart 2015.
Koorgebed aan de vooravond van de revolutie. In: Sjofar 444, maart 2015.
Liefde voor de oude kerkelijke melodieën [over Rakhmaninovs Vigilie]. In: Nederlands Dagblad, 6 maart 2015.
‘Denk klein van jezelf en groot van God’ [interview met dirigent Herbert Blomstedt] In: Nederlands Dagblad, 3 februari 2015.
Wiener Philharmoniker kent continuïteit [Weens nieuwjaarsconcert 2015]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2015.
2014
De afscheidsmuziek van Richard Strauss. In: Sjofar 443, december 2014.
Opgenomen in de hemelse vreugdedans In: programmaboekje NTR Zaterdagmatinee 13 december 2014, p.3-8.
Tsjaikovski’s geduld met een rare snuiter [over Čajkovskijs Manfred Symfonie]. In: DeKlank september-november 2014, p.54-59.
Een muzikale oproep tot boetedoening [over Bachs cantates voor de 10e zondag na Trinitatis]. In: Nederlands Dagblad, 29 augustus 2014.
Spelen op Mozarts fortepiano. In: Nederlands Dagblad, 30 mei 2014.
De aristocratische zoon van Bach [over Carl Philip Emanuel Bach]. In: Nederlands Dagblad, 7 maart 2014.
Sjostakovitsj’ respect voor de joden. In: Nederlands Dagblad, 7 februari 2014.
Matthäus-Passion van voor en achter [over René Jacobs’ surround-opname van Bachs Matthäus- Passion]. In: Nederlands Dagblad, January 10, 2014.
‘In de kerk word ik weer mijzelf’ [interview with Sunhae Im]. In: Nederlands Dagblad, 3 januari 2014.
Barenboim wint ook in herhaling [Weens nieuwjaarsconcert 2014]. In: Nederlands Dagblad, 3 januari 2014.
2013
De anderen weet ik waar ik sta [interview met Matthew O’Donovan, Stile Antico]. In: Nederlands Dagblad, 29 augustus 2013.
Orkestraties met grote gevolgen [over Arbos’ orkestraties van delen uit Albéniz’ Iberia]. In: Nederlands Dagblad, 16 augustus 2013.
Alsof je van de hemel naar de aarde kijkt [over Mozarts klarinetconcert]. In: Nederlands Dagblad, 2 augustus 2013.
Rachmaninovs augustijnse pianosonate [over Rakhmaninovs pianosonate nr.1]. In: Nederlands Dagblad, 12 april 2013.
Hoe Mozart Bach ontdekte [over Mozarts strijkersarrangementen van fuga’s uit Bachs Wohltemperirtes Clavier]. In: Nederlands Dagblad, 25 januari 2013.
Een concert waar veel mis kon gaan [Weens nieuwjaarsconcert 2013]. In: Nederlands Dagblad, 4 januari 2013.
2012
Pianokunst voor fijnproevers [over de pianomuziek van Nikolaj Medtner]. In: Nederlands Dagblad, 31 augustus 2012.
Opera: Parsifal met vraag- en uitroeptekens [over de nieuwe productie van Wagners Parsifal bij de Nederlandse Opera]. In: Nederlands Dagblad, 15 juni 2012.
Romantisering van het Oude Madrid [over Granados’ Goyescas]. In: Nederlands Dagblad, 8 juni 2012.
Een prachtige Beethoven uit Overijssel [over de Beethoven symfonieëncyclus van het Orkest van het Oosten]. In: Nederlands Dagblad, 16 maart 2012.
Russische liturgische opera in Muziektheater [over de nieuwe productie van Rimskij-Korsakovs Legende van de onzichtbare stad Kitezh en het meisje Fevronija bij de Nederlandse Opera]. In: Nederlands Dagblad, 17 februari 2012.
Symfonische trilogie in één concert [over Mozarts Symfonieën nrs.39-41]. In: Nederlands Dagblad, 27 januari 2012.
Mediaspektakel in driekwartsmaat [Weens nieuwjaarsconcert 2012]. In: Nederlands Dagblad, 5 januari 2012.
2011
Nietzsche en de christelijke Parsifal. In: Nederlands Dagblad, 8 november 2011.
Spaanse straatmuziek voor strijkers [over Boccherini’s strijkkwintetten]. In: Nederlands Dagblad, 11 november 2011.
‘Nederland zou van Finland moeten leren’ [over het Lahti Sibelius Festival 2011]. In: Nederlands Dagblad, 4 november 2011.
Voortzetting van Gods scheppingswerk [over Sofija Gubajdulina]. In: Nederlands Dagblad, 21 oktober 2011.
Hoogtepunten van een joueur d’espinette [over Louis Couperin]. In: Nederlands Dagblad, 9 september 2011.
Beethoven als grappenmaker. In: Nederlands Dagblad, 19 augustus 2011.
De Mozart van de twintigste eeuw [over Erich Wolfgang Korngold]. In: Nederlands Dagblad, 5 augustus 2011.
Synthese van oud en nieuw [over Bachs Johannes-Passion]. In: Nederlands Dagblad, 15 april 2011.
Dankbaar opblikken naar de hemelse bruidegom [over Buxtehudes Membra Jesu nostri]. In: Nederlands Dagblad, 15 april 2011.
De muzikale paus van Europa [over de Liszt Conferentie in Utrecht, 2 april 2011]. In: Nederlands Dagblad, 8 april 2011.
Idee tegenover vorm [over Schönbergs Moses und Aron]. In: Nederlands Dagblad, 8 april 2011.
Complete tijdloze Zauberflöte [over René Jacobs’ opname van Mozarts Zauberflöte]. In: Nederlands Dagblad, 25 maart 2011.
Meesterwerk van de Meininger Bach [over Johann Ludwig Bach]. In: Nederlands Dagblad, 25 februari 2011.
Gogolesk zonder religieuze connotatie [over Čajkovskij’s opera Čerevički, recensie van Opus Arte OA 0137 D). In: Nederlands Dagblad, 21 januari 2011.
Lezingen en presentaties
Franz Liszt and Christianity. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hongarije), 2 augustus 2011 (in samenwerking met pianist Polina Kulikova).
2010
Warm pleidooi voor Marco dall’Aquila. In: Nederlands Dagblad, 24 december 2010.
Huiver voor vrouwelijke seksualiteit. In: Nederlands Dagblad, 12 december 2010.
De hemel op aarde. In: Nederlands Dagblad, 8 oktober 2010.
Hoop op de opstanding. In: Nederlands Dagblad, 3 september 2010.
Discussie over Dvořák. In: Nederlands Dagblad, 30 juli 2010.
Kerkmuziek van een jong gestorven genie. In: Nederlands Dagblad, 21 mei 2010.
Wat te denken van Mendelssohns ‘Walpurgisnacht’? In: Nederlands Dagblad, 14 mei 2010.
Een kijkje in de keuken van de muziekwetenschap. In: Nederlands Dagblad, 30 april 2010.
Dodelijk beledigd door medelijden. In: Nederlands Dagblad, 9 april 2010.
Daverende paasvreugde. In: Nederlands Dagblad, 2 april 2010.
Melancholie in driekwartsmaat. In: Nederlands Dagblad, 26 februari 2010.
‘Je moet vergeten dat er een partituur is’ [Daniel Barenboim aan het Nexus Institute]. In: Nederlands Dagblad, 19 februari 2010.
De bijbaantjes van beroemde componisten. In: Nederlands Dagblad, 22 januari 2010.
Lezingen en presentaties
To be obedient in happiness and sorrow [Gehoorzaam zijn in vreugde en verdriet. Johann Sebastian Bachs koraalvoorspel Vater unser im Himmelreich, BWV 682; Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hongarije), 4 augustus 2010.
2009
Ontsnappen aan een verstikkende realiteit. In: Nederlands Dagblad, 31 december 2009.
Het moeilijkste pianoconcert? [over Beethovens Pianoconcert nr.4; recensie van BIS SACD 1693]. In: Nederlands Dagblad, 12 december 2009.
Monument voor Sweelinck en de 16e eeuwse psalmencultuur [recensie van GES 922402]. In: Nederlands Dagblad, 30 oktober 2009.
Muziekfestival met christelijke boventonen [over Konvergencie in Bratislava, Slowakije]. In: Nederlands Dagblad, 2 oktober 2009.
Excentrieke kleinzoon ontsiert film over grootvader [over Palmers film Rachmaninoff: The Harvest of Sorrow; recensie van TP-DVD 152]. In: Nederlands Dagblad, 11 september 2009.
Het geboortehuis van Cio-Cio-San, Minnie en Magda. In: Nederlands Dagblad, 28 augustus 2009.
De emancipatie van de cello [over Beethovens cellosonates]. In: Nederlands Dagblad, 19 juni 2009.
Eerherstel voor Nikolaj Roslavets [recensie van Hyperion CD 67637]. In: Nederlands Dagblad, 5 juni 2009.
Geesteskracht en kwaliteitsbesef [over Phil Grabsky’s Beethoven-film]. In: Nederlands Dagblad, 22 mei 2009.
Terug naar de oerervaring van de klank [over Debussy’s pianopreludes]. In: Nederlands Dagblad, 24 april 2009.
Het 18e eeuwse equivalent van ‘The Passion’ [over Telemanns Brockes-Passion]. In: Nederlands Dagblad, 10 april 2009.
Bijbelse metaforen voor politiek-maatschappelijke kwesties. In: Nederlands Dagblad, 3 april 2009.
Angstaanjagende lijdensgeschiedenis [over Sofija Gubajdulina’s Johannes Passie; recensie van Hänssler Classics CD 98.289]. In: Nederlands Dagblad, April 3, 2009.
Lichte muziek op topniveau [over Čajkovskij’s Serenade voor strijkers; recensie van BIS SACD 1458]. In: Nederlands Dagblad, 30 januari 2009.
‘Voortreffelijk, goede en trouwe slaaf’ [over Bachs Musikalisches Opfer; recensie van CC 72309]. In: Nederlands Dagblad, 16 januari 2009.
Componeren in de schaduw van het Alhambra [over Falla’s huis en het Centro Centural Manuel de Falla in Granada]. In: Nederlands Dagblad, 2 januari 2009.
2008
Dankgebed van een antichrist [over Richard Strauss’ Eine Alpensinfonie; recensie van RCO Live 08006]. In: Nederlands Dagblad, 7 november 2008.
De belichaming van de ideale muziekdocent [over Leopold Mozart]. In: Nederlands Dagblad, 5 december 2008.
‘The Creation’ in opgewaardeerd Engels. In: Nederlands Dagblad, 4 juli 2008.
Stravinsky als vijfde keuze [over Stravinsky’s Vuurvogel; recensie van RCO Live 08002]. In: Nederlands Dagblad, 30 mei 2008.
Wij waren geen naziorkest [over de Berliner Philharmoniker in 1933-45; recensie van Arthaus 101 453]. In: Nederlands Dagblad, 2 mei 2008.
Engelenkoren in de lijdensweek [over Grečaninovs Strasnaja sedmica]. In: Nederlands Dagblad, 21 maart 2008.
Het schoonheidsideaal van een onuitputtelijke Streber [on Robert Dornhelms film Karajan, oder Die Schönheit wie ich sie sehe; recensie van DG 073 4392]. In: Nederlands Dagblad, 11 april 2008.
Mahlers liefdesverklaring aan een hysterica [recensie van Hilmes’ biografie over Alma Mahler]. In: Nederlands Dagblad, 7 maart 2008.
De vier versies van Bachs Johannes-Passion. In: Nederlands Dagblad, 1 februari 2008.
Eindeloos verlangen [over Wagners Tristan und Isolde; recensie van DG 073 4321]. In: Nederlands Dagblad, 25 januari 2008.
2007
De Weense danscultuur van Mozart tot Strauss. In: Nederlands Dagblad, 28 december 2007.
Wandelen langs Beethovens symfonieën [over de Beethoven huizen in Wenen; recensie van LSO Live 0598]. In: Nederlands Dagblad, 2 november 2007.
Zinderende opera en bleke balletmuziek [over R. Strauss’ Salomé en Josephs Legende; recensie van DG 073 4339 en 073 4315. In: Nederlands Dagblad, 5 oktober 2007.
‘Uw inzettingen zijn mij tot snarenspel in het huis van mijn vreemdelingschap’ [recensie van HMC 901895.96]. In: Nederlands Dagblad, 14 september 2007.
Haydns voetstappen in Eisenstadt, Fertöd en Wenen. In: Nederlands Dagblad, 18 augustus 2007.
Zwart-witte kleurenfilms [over de Sovjetfilms van Šostakovič’ Čerëmuškij en Lady Macbeth van Mtsensk; recensie van Decca 074 3137 en 074 3138]. In: Nederlands Dagblad, 29 juni 2007.
Besef van een oudere werkelijkheid [over diverse composities gebaseerd op Cervantes’ Don Quijote; recensie van DG 476 3094]. In: Nederlands Dagblad, 6 juni 2007.
Zoeken naar Buxtehudes Abendmusik [over Buxtehudes Wacht! Euch zum Streit gefasset macht]. In: Nederlands Dagblad, April 27, 2007.
De symfonie die de wereld veranderde [over Nick Dear’s en Simon Cella Jones’ film Eroica. The Day that changed Music Forever; recensie van OA 0908 D]. In: Nederlands Dagblad, 30 maart 2007.
De geest van de Finse natuur [over de Sibelius huizen in Hämeenlinna en Järvenpää, Finland; recensie van twee Sibelius-films van Christopher Nupen, Allegro Films A 05CN]. In: Nederlands Dagblad, 23 maart 2007.
Elke vrouw heeft iets van Manon [over Massenets Manon en Puccini’s Manon Lescaut; recensie van DG 073 4207 en 073 4241]. In: Nederlands Dagblad, 16 february 2007.
Godswonderen en modern cynisme [over Wagners Lohengrin; recensie van EuroArts 2072028 en OA 0964 D]. In: Nederlands Dagblad, 19 januari 2007.
2006
Bevroren tranen. Kanttekeningen bij Schuberts Winterreise. In: TALSTRA, EEP (ed.) 2006: Ongekend. Over eenzaamheid. Barneveld: Uitgeverij De Vuurbaak, 2006, pp.104-109.
Kerstfeesten die nooit meer vergeten mogen worden [dvd-recensie van de kerstmatinees van het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink]. In: Nederlands Dagblad, 22 december 2006.
Amsterdamse ‘Ring’ optisch imposant [dvd-recensie van de productie van Wagners Der Ring des Nibelungen van De Nederlandse Opera]. In: Nederlands Dagblad, 15 december 2006.
Lutherse missen bestaan niet [over Bachs Missae breves; recensie van CC 72221, 72222 en SACC 72160]. In: Nederlands Dagblad, 24 november 2006.
Hoofdbrekens over Monteverdi’s Vespers [recensie van Archiv 477 6147]. In: Nederlands Dagblad, 27 oktober 2006.
Op zoek naar Mozart in Praag [over Mozart-locaties in Praag, Mörike’s novelle en drie opnamen van La clemenza di Tito]. In: Nederlands Dagblad, 6 oktober 2006.
‘Afwezigheid van orde is opstand tegen God’ [over Stravinsky’s Les Noces, Mass en Cantata; recensie van HMC 801913]. In: Nederlands Dagblad, 8 september 2006.
De eenzaamheid van de moderne mens [over Schuberts Winterreise en de laatste pianosonatas; recensie van CC 72152, Hyperion CDJ 33051/53 en Philips 070 1139]. In: Nederlands Dagblad, 7 juli 2006.
Bang voor nieuwe muziek [over Wagners Die Meistersinger von Nürnberg; recensie van DG 073 4160]. In: Nederlands Dagblad, 16 juni 2006.
‘Schrijf me. Vergeet me niet’ [over Šostakovič’ correspondentie met Isaak Glikman]. In: Nederlands Dagblad, 28 april 2006.
Mozarts geblazen opera [over de Donaueschingen Harmoniemusik]. In: Nederlands Dagblad, 7 april 2006.
Nederlandse Mattheus-passie onaanvaardbaar [recensie van DG 476 9146]. In: Nederlands Dagblad, 31 maart 2006.
Genie zonder gezicht [over Marc-Antoine Charpentier]. In: Nederlands Dagblad, 10 maart 2006.
Mozarts Parijse debâcle [recensie van HMC 901897]. In: Nederlands Dagblad, 3 maart 2006.
Hoe een fluit een glimlach op je gezicht tovert [over literatuur over Mozarts opera Die Zauberflöte]. In: Nederlands Dagblad, 10 februari 2006.
Via Mozart toevlucht zoeken bij God [recensie van vier Mozart-publicaties]. In: Nederlands Dagblad, 20 januari 2006.
Krijgt Alberich de ring toch…? [over Harry Kupfers regie van Wagners Der Ring des Nibelungen in Barcelona; recensie van OA 091o-13 D]. In: Nederlands Dagblad, 6 januari 2006.
2005
Zoeken naar het einde [over R. Strauss’ Capriccio; recensie van TDK DVW-OPCAP. In: Nederlands Dagblad, 16 december 2005.
Vader en zoon in de kamer van de dood [over de productie van Verdi’s Don Carlo bij De Nederlandse Opera; recensie van OA 0932 D]. In: Nederlands Dagblad, 9 december 2005.
Puurheid van Baltische stemmen [recensie van HMU 807311, 807331 and 807391]. In: Nederlands Dagblad, 18 november 2005.
Wie dit hoort, moet veranderen [over McMillan’s Seven Last Words from the Cross]. In: Nederlands Dagblad, 4 november 2005.
Sjostakovitsj’ protest tegen Russisch antisemitisme [over Šostakovič’ Symfonie nr.13]. In: Nederlands Dagblad, 21 oktober 2005.
Pärts spiritualiteit van de stilte [over Arvo Pärt]. In: Nederlands Dagblad, 30 september 2005.
Een spiraal van religieus geweld [over Halévy’s La Juive; recensie van DG 073 4001]. In: Nederlands Dagblad, 16 september 2005.
Lehnhoff wil van alle godsdienst af [recensie van Opus Arte OA 0915 D]. In: Nederlands Dagblad, 24 juni 2005.
Met een zaklamp op zoek naar Cristóbal de Morales [recensie van Glossa GDC 922001. In: Nederlands Dagblad, 20 mei 2005.
De diepe melancholie van Richard Wagner [recensie van drie opnamen van Wagners Tristan und Isolde]. In: Nederlands Dagblad, 22 april 2005.
Veel van het mooiste is verborgen gebleven [recensie van opnamen van Carlos Kleiber en Sergiu Celibidache]. In: Nederlands Dagblad, 28 january 2005.
De stille bossen van Sibelius [over Sibelius’ villa in Järvenpää, Finland en het Sibelius Museum in Turku, Finland]. In: Nederlands Dagblad, 7 january 2005.
2004
Muziek kan chaos en dood bezweren [over Monteverdi’s, Landi’s en Glucks behandeling van de Orpheus mythe]. In: Nederlands Dagblad, 17 december 2004.
Kerkmuziek voor een omgestemde viool [over Bibers Rosenkranz Sonaten]. In: Nederlands Dagblad, 26 november 2004.
Voor alles een zuiver hart [over Taneevs cantate Na de lezing van een psalm]. In: Nederlands Dagblad, 12 november 2004.
Paarden om nieuw Europa voort te trekken [over Rossini’s Il Viaggio a Reims] In: Nederlands Dagblad, 5 november 2004.
Messiaen wijst op de verheerlijkte Christus [over Messiaens Éclairs sur l’au-delà; recensie van EMI 5 57788 2]. In: Nederlands Dagblad, 22 oktober 2004.
William Byrd rooms-katholiek componist aan protestants hof [recensie van GIMDP 901]. In: Nederlands Dagblad, October 15, 2004.
Van speelgoedeentjes tot serene stilte [recensie van Virgin Classics 5456302 en 5455012) In: Nederlands Dagblad, 3 september 2004.
Wereldpremière beëindigt cd-serie Vivaldi’s kerkmuziek. In: Nederlands Dagblad, 6 augustus 2004.
De minst begrepen mens van de wereld [over Herbert von Karajan; recensie van Sony SVD 48420 en 45984]. In: Nederlands Dagblad, 17 juli 2004.
Kerkgeschiedenis met Modest Musorgskij [over Musorgskij’s opera Khovanščina; recensie van Arthaus 100 310]. In: Nederlands Dagblad, 14 juli 2004.
Liever tomatenkweker [interview met dirigent Bernhard Klee] In: Nederlands Dagblad, 11 juni 2004.
Afscheid met Mahler [over Chailly’s afscheidsconcert met het Koninklijk Concertgebouworkest als chefdirigent]. In: Nederlands Dagblad, 11 juni 2004.
Händels ‘Saul’ was een politieke waarschuwing [recensie van Archiv 474 510-2). In: Nederlands Dagblad, 21 mei 2004.
De onvoltooide Jakobsladder van Arnold Schönberg [recensie van HMC 801821]. In: Nederlands Dagblad, 21 mei 2004 (abusievelijk toegeschreven aan de muziekredactie van het Nederlands Dagblad).
Haydns instrumentale lijdensmuziek voor Spanje [recensie van DG 474 836-2 and BIS-CD-1325] In: Nederlands Dagblad, 9 april 2004.
Onvindbare melodieën van de trouvères [recensie van HMU 907317]. In: Nederlands Dagblad, 27 februari 2004.
Eresaluut aan Johann Strauss sr [over het Weens Nieuwjaarsconcert 2004]. In: Nederlands Dagblad, 27 februari 2004.
Het voorbeeld van Hildegard [over Hildegard von Bingens Ordo virtutum]. In: Nederlands Dagblad, 16 januari 2004.
2003
De indringende, grillige Hector Berlioz [recensie van verschillende Berlioz-uitgaven]. In: Nederlands Dagblad, 19 december 2003.
Rijke kersttraditie in Cambridge [recensie van OA 0815 D and OA 0834 D]. In: Nederlands Dagblad, 28 november 2003.
Charles Dickens’ gebroken leven vol geheimen [recensie van OA 0876 D]. In: Nederlands Dagblad, 28 november 2003.
De diepzinnige oudoom van Bach [over Johann Christoph Bach; recensie van HMC 901783.84]. In: Nederlands Dagblad, 7 november 2003.
Sibelius’ Oceaniden in drie versies [recensie van BIS-CD-1445]. In: Nederlands Dagblad, 26 september 2003.
Aangedaan door schoonheid [over Sir John Tavener]. In: Nederlands Dagblad, 5 september 2003.
Opera Het sluwe vosje als tekenfilm [recensie van dvd Opus Arte OA 0839 D]. In: Nederlands Dagblad, 4 juli 2003.
Missen voor de oude broodheer [recensie van Philips 470 819-2, 470 286-2 en 470 297-2]. In: Nederlands Dagblad, 23 mei 2003.
De zwanenzang van de romantische orkestmuziek [over R. Strauss’ Eine Alpensinfonie; recensie van Sony SVD 46400]. In: Nederlands Dagblad, 2 mei 2003.
Een onbekende Opstandingssymfonie [over Rubbra’s Symfonie nr.9; recensie van CHAN 9944(5)]. In: Nederlands Dagblad, 11 april 2003.
Matthäus-Passion met enkel solisten [recensie van Archiv 474 200-2] In: Nederlands Dagblad, 11 april 2003.
Weens sprookje nog nooit zo mooi [over Weens Nieuwjaarsconcert 2003]. In: Nederlands Dagblad, 11 april 2003.
Opofferende liefde [over Glucks Alceste; recensie van Philips 470 293-2; Arthaus 100 160]. In: Nederlands Dagblad, 21 maart 2003.
Muziek voor kardinalen [recensie van Virgin Classics 5 45452 2 and 3 45495 2]. In: Nederlands Dagblad, 28 februari 2003 (abusivelijk toegeschreven aan de muziekredactie van het Nederlands Dagblad).
De vader van de Estlandse muziek [over Eduard Tubin; recensie van BIS-CD-1402/04]. In: Nederlands Dagblad, 28 februari 2003.
Rariteiten van een guitige melodieënboer [recensie van Decca 470 298-2]. In: Nederlands Dagblad, 7 februari 2003.
Zestiende-eeuwse liedkunst van eigen bodem [over Susato’s Musyck Boexckens]. In: Nederlands Dagblad, 17 januari 2003.
2002
Oude kwaliteit in een nieuw jasje [over Mozarts La clemenza di Tito]. In: Nederlands Dagblad, 15 november 2002.
Op bezoek bij papa Haydn [over Haydn locaties in Wenen en Eisenstadt]. In: Nederlands Dagblad, 7 juni 2002.
Hervorming in tweevoud [recensie van opnamen van de twee versies van Glucks Orfeo ed Euridice]. In: Nederlands Dagblad, 31 mei 2002.
De tango van Maxima [over Piazzolla]. In: Nederlands Dagblad, 15 februari 2002.
Het boek met zeven zegels [over Schmidts oratorium Das Buch mit sieben Siegeln]. In: Nederlands Dagblad, 8 februari 2002.
Herodes’ lugubere verjaardagsfeest [recensie van de productie van Strauss’ Salomé bij De Nederlandse Opera]. In: Nederlands Dagblad, 18 januari 2002.
2001
Propjes schieten onder Karajan [recensie van drie opnamen van Strauss’ Der Rosenkavalier o.l.v. Karajan]. In: Nederlands Dagblad, 28 december 2001.
Nieuwtestamentische salsa [recensie van Hänssler Classics 98.404 and 98.405). In: Nederlands Dagblad, 23 november 2001.
Ellende van de kleine mens [over Janáčeks Jenufa]. In: Nederlands Dagblad, September 28, 2001.
Zo vader, zo zoon? [over twee opnamen van R. Strauss Der Rosenkavalier, o.l.v. Erich en Carlos Kleiber]. In: Nederlands Dagblad, 14 september 2001.
Faust als wanhopige dertiger. [recensie van Arthaus 100 003]. In: Nederlands Dagblad, 22 june 2001.
Hartmanns bijzondere symfonieën [recensie van EMI 5569112]. In: Nederlands Dagblad, 25 mei 2001.
Drie maal Von Karajan op dvd [recensie van Sony SVD 48421, 45986 and 46383]. In: Nederlands Dagblad, 16 maart 2001.
Verdi-jaar brengt veel opera’s voort [recensie van Philips 462 613-2]. In: Nederlands Dagblad, 9 maart 2001.
Gergiev biedt maf circus [over Prokof’ev’s Love for the three oranges]. In: Nederlands Dagblad, 16 februari 2001.
Harnoncourt walst aangenaam vanzelfsprekend [over het Weens Nieuwjaarsconcert 2001]. In: Nederlands Dagblad, 2 februari 2001.
Jozef werd Richard Strauss echt te veel [over Strauss’ Josephs Legende]. In: Nederlands Dagblad, 19 januari 2001.
2000
Vrije kerstvertelling met een laklaagje [over Berlioz’ L’Enfance du Christ; recensie van Decca 458 915-2]. In: Nederlands Dagblad, 15 december 2000.
Sibelius jaagt je de stuipen op het lijf [recensie van EMI 5672992]. In: Nederlands Dagblad, 1 december 2000.
Paul McCreesh overtuigt [recensie van Archiv 469 061-2]. In: Nederlands Dagblad, 10 november 2000.
Merlin is volbloed muziektheater [over Albéniz’ Merlin]. In: Nederlands Dagblad, 20 oktober 2000.
Rattle vertolkt Mahler heel goed [recensie van EMI 5569722]. In: Nederlands Dagblad, 22 september 2000.
Haydn tintelend als de zomer [recensie van l’Oiseau lyre 466 941-2]. In: Nederlands Dagblad, 15 september 2000.
Celibidache stond zijn roem in de weg [recensie van DG 445 471-2]. In: Nederlands Dagblad, 15 september 2000.
Frisse muziek bij een achterhaald verhaal [over Prokof’ev’s Semën Kotko]. In: Nederlands Dagblad, 1 september 2000.
Chopin is geraffineerd simpel [over Chopin’s Ballades]. In: Nederlands Dagblad, 2 juni 2000.
Harmonia Mundi speelt voor Sinterklaas [recensie van HMX 2908070.73 en 2908078.83). In: Nederlands Dagblad, 5 mei 2000.
Martins Golgotha draait indringend om Jezus. In: Nederlands Dagblad, 21 april 2o00.
Orpheus als Griekse zanger en Franse violist. In: Nederlands Dagblad, 17 maart 2000.
Pappano begenadigd vertolker van Puccini’s werk [recensie van EMI 5565872]. In: Nederlands Dagblad, 10 maart 2000.
Omstreden Strauss, omstreden opera [over Strauss’ Friedenstag]. In: Nederlands Dagblad, 10 maart 2000.
Met Simon Rattle door de details van Szymanovski [over Szymanovski Król Roger]. In: Nederlands Dagblad, 18 februari 2000.
Sober werk van Rimskij-Korsakov [over Rimskij-Korsakovs Legende van de onzichtbare stad Kitezh]. In: Nederlands Dagblad, 11 februari 2000.
Nono’s muziek streng en ascetisch [over Nono’s No hay caminos hay que caminar]. In: Nederlands Dagblad, 21 januari 2000.
1999
Mahler om sprakeloos van te worden [recensie van de cd-uitgave van de Kerstmatinees van het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink]. In: Nederlands Dagblad, 29 oktober 1999.
Het overvolle programma van Bach [recensie van Wolff (ed.) De wereld van de Bach cantates dl.2.]. In: Nederlands Dagblad, October 22, 1999.
Zomerse muziek op een ‘kostelijk liedje’ [over Schuberts Forellenkwintet]. In: Nederlands Dagblad, 15 oktober 1999.
Kerkmuziek voor voetballende monniken [over Poulencs gewijde koormuziek en zijn opera Dialogues des carmélites]. In: Nederlands Dagblad, September 24, 1999.
Hogwood haalt stof van Haydn [recensie van l’Oiseau lyre 460 776-2]. In: Nederlands Dagblad, 24 september 1999.
Stravinsky’s terugkeer naar de kerk [over Stravinsky’s gewijde koormuziek]. In: Nederlands Dagblad, 10 september 1999.
Richard Strauss in het spoor van Nietzsche. In: Nederlands Dagblad, 3 september 1999.
Een nieuwe kerk met muziek als een tempel [over Dufay’s Nuper rosarum flores]. In: Nederlands Dagblad, 28 mei 1999 (abusivelijk toegeschreven aan Mar van der Veer).
La Valse, dodendans van de 19e eeuw [over Ravels La Valse]. In: Nederlands Dagblad, May 9, 1999.
Muzikaal protest tegen Russisch antisemitisme [over Šostakovič’ Symfonie nr.13]. In: Nederlands Dagblad, 30 april 1999.
Nieuwe Schone slaapster een festijn [recensie van DG 457 634-2]. In: Nederlands Dagblad, 23 april 1999.
Van pest en hoofse liefde [over Machauts Le Jugement du Roi de Navarre]. In: Nederlands Dagblad, 16 april 1999.
Hoogtepunten van Haitink [recensie van Philips 462 942-2]. In: Nederlands Dagblad, 16 april 1999.
Gustave Holst kon ‘blijde finale’ niet uitstaan [over Holsts The Planets]. In: Nederlands Dagblad, 9 april 1999.
Wagners Parsifal. Een opera die benevelt als een narcoticum. In: Nederlands Dagblad, 2 april 1999.
Klokken van de wieg tot het graf [over Rakhmaninovs Kolokola]. In: Nederlands Dagblad, 12 maart 1999.
Jarige Haitink dirigeert Sjostakovitsj. In: Nederlands Dagblad, 26 februari 1999.
Rusalka van grote klasse [recensie van Decca 460 568-2]. In: Nederlands Dagblad, 5 februari 1999.
Carmen schopte tegen het zere been [over Bizets Carmen]. In: Nederlands Dagblad, 29 januari 1999.
Tsjaikovski’s gifdood is een mythe. In: Nederlands Dagblad, 22 januari 1999.
1998
Weens oliebollenconcert viert vier jubilea [over het Weens Nieuwjaarsconcert 1999]. In: Nederlands Dagblad, 18 december 1998.
De mens is voor een tuin geschapen [over Beethovens Pastorale symfonie]. In: Nederlands Dagblad, 11 december 1998.
Zinderend drama in nieuwe Boris Godoenov [recensie van Philips 462 230-2]. In: Nederlands Dagblad, 4 december 1998.
Een blokkendoos voor blazers [over Stravinsky’s Symphonies of Wind Instruments]. In: Nederlands Dagblad, 27 november 1998.
Homogeen, degelijk en sober. Het oratorium Christus van Franz Liszt. In: Nederlands Dagblad, 20 november 1998.
LEZINGEN EN PRESENTATIES
2019
Water Music. Presentatie tijdens het Quo Vadis Annual Consultation, Schloss Mittersill (Oostenrijk), 26 oktober 2019
2018
Concertpresentatie over Buxtehude, Jesu, meines Lebens Leben en Herzlich lieb habe ich dich, o Herr. Concert door het Vocaal Ensemble Rijssen o.l.v. Jan Geert Heuvelman m.m.v. The Utrecht Company of Music; Rijssen, Dionysiuskerk, 6 oktober 2018.
Impressionism in music. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2018, Tokaj (Hongarije), 6 augustus 2018.
Who is the Hero in Beethoven’s Third Symphony? Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2018, Tokaj (Hongarije), 2 augustus 2018. (in samenwerking met pianist Polina Kulikova-Tosuner).
Greatness and Limitations. John Calvin’s Theology of the Arts. Lezing tijdens de Sostenuto Conference, Tokaj (Hongarije), 29 juli 2018.
Bladeren in de bijbel van Bach. Lezing ter gelegenheid van de publicatie van het facsimile van Bachs exemplaar van de Calov Bijbel commentaar, in samenwerking met Boekhandel Blankevoort, Amstelveen, 23 mei 2018.
Bladeren in de bijbel van Bach. Lezing ter gelegenheid van de publicatie van het facsimile van Bachs exemplaar van de Calov Bijbel commentaar. Industrieele Groote Club, Amsterdam, 17 mei 2018.
Bladeren in de bijbel van Bach. Lezing ter gelegenheid van de publicatie van het facsimile van Bachs exemplaar van de Calov Bijbel commentaar, in samenwerking met Boekhandel Goedhart, Zwolle. Zwolle, Dominicanenklooster, 13 maart 2018.
2017
Concertpresentatie over Telemann Herr, wir liegen für dir mit unserm Gebet (TVWV 1: 781), So ziehet nun an als die Auserwählten Gottes (TVWV 1: 1390), Ein feste Burg ist unser Gott (TVWV 8: 7) en Es woll uns gnädig sein (TVWV 1:544). Concert door het Vocaal Ensemble Rijssen o.l.v. Jan Geert Heuvelman; Holten, Dorpskerk, 7 oktober 2017.
Problems and rumours around Tchaikovsky’s best work [over Čajkovskij-onderzoek en interpretaties van Čajkovskij’s symfonie nr.6]. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2017, Tokaj (Hongarije), 1 augustus 2017 (in samenwerking met pianiste Polina Kulikova-Tosuner).
Biblical Allusions in Monteverdi’s Orfeo. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2017, Tokaj (Hongarije), 25 juli 2017.
2016
Concertpresentatie over Kuhnau, Gott, sei mir gnädig en J.S. Bach, Aus der Tiefen rufe ich Herr zu dir (BWV 131). Concert door het Vocaal Ensemble Rijssen o.l.v. Jan Geert Heuvelman. Holten, Dorpskerk. 24 september 2016.
Rakhmaninov’s All-Night-Vigil. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2016, Tokaj (Hongarije) 1 augustus 2016 (in samenwerking met pianist Áron Demeter en het koor van het Crescendo Summer Instutute)
2015
Concertpresentatie Bachs Actus Tragicus en de Sterbekunst in de barok. Concert door het Vocaal Ensemble Rijssen o.l.v. Jan Geert Heuvelman. Holten, Dorpskerk, 17 oktober 2015.
Concertpresentatie De Heilige Geest in het werk van J.S. Bach. Concert door het Vokaal Ensemble Magnificat o.l.v. Margreeth Verboom. Kampen, Bovenkerk, 3 oktober 2015.
Turning pages in Bach’s Bible. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2015, Tokaj (Hongarije), 30 juli 2015. (in samenwerking met pianiste Dominika Blatt).
2014
Bladeren in de Bijbel van Bach. Lezing tijdens de Bachdag Amersfoort, 11 oktober 2014.
Bach in Cöthen. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2014, Tokaj (Hongarije), 5 augustus 2014 (in samenwerking met cellist Steuart Pincombe en luitist Bill Buchanan).
Articulating the Heart of the Christian Faith: the Symbolum Nicenum of Bach’s B Minor Mass and St. Augustine’s De Trinitate. Lezing tijdens het symposium ‘Denominational Boundaries and Sacred Music’ at Hope University, Liverpool, UK, 23 juni 2014.
2013
The sinner punished. Mozart’s opera Don Giovanni. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2013, Tokaj (Hungary), 8 augustus 2013.
The Muse and the Fashion. Nikolaj Medtner and his ‘defence of the foundations of the Art of Music’. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute 2013, Tokaj (Hongarije), 2 augustus 2013 (in samenwerking met pianist Polina Kulikova en violinist Marie-Ève Poupart).
2012
Strenghtened by Faith. On the Life and Works of Manuel de Falla. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hongarije), 6 augustus 2012 (in samenwerking met pianist Polina Kulikova).
2011
Franz Liszt and Christianity. Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hongarije), 2 augustus 2011 (in samenwerking met pianist Polina Kulikova).
2010
To be obedient in happiness and sorrow [Gehoorzaam zijn in vreugde en verdriet. Johann Sebastian Bachs koraalvoorspel Vater unser im Himmelreich, BWV 682; Lezing tijdens het Crescendo Summer Institute, Sarospatak (Hongarije), 4 augustus 2010.